tisdag, november 18, 2008

Tage...

En postning från min favvo på P4 Sörmlands Morgonskiftet gör mig uppmärksam på att det är mer än 23 år sedan Tage Danielsson dog och hur töntigt det än kan låta så saknar jag honom fortfarande. Jag brukar inte sakna döda artister. Det skulle väl vara Ted Gärdestad och Minnie Riperton då.

Lotten Bergman skriver fint och roligt om Tage, Hasse och sin näsa, i den ordningen. Så fint att jag måste leta upp det finaste jag vet när det gäller Hasse och Tage (puh, rätt ordning!). Det är en 139 sekunder lång låt som finns med på den CD-skiva som följer med boken Hasse & Tage av Staffan Schöier och Stefan Wermelin.



Jag vet inte om låten heter något. Som mp3-fil på min iPod heter den bara Hasse & Tage, en titel lika god som en annan. Sångerskorna verkar vara Lissi Alandh, Monica Zetterlund, Gunver Bergqvist och Sonya Hedenbratt. Texten luktar Beppe Wolgers lång väg, men jag är inte säker:

(Monica, tal) Vi undrar just vad Hasse och Tage gör nu om dagarna. Men dom sitter väl däruppe i sin lilla röda stuga på Söder och...leker.

(Lissi) Och Hasse har en liten hund som bor i Hasses hatt.
Han lärde hunden vissla och odla en rabatt.

(Monica) Han lärde hunden fnittra skånskt, för skoj gör mänskan trygg.
Runt hela världen Hasse red på hundens gula rygg.

Sjung, dagarna går.
Sjung, vintern blir vår.


(Lissi) Och Tage har en groda han, som brukar dansa stepp.
Och båda har dom plommonstop och väst och silverkäpp.

(Monica) Var kväll dom går på music hall och äter i Soho,
men bäst av allt dom tycker om att segla i en sko.

Sjung, dagarna går.
Sjung, vintern blir vår.


(Gunver) Och Hasse har en dunig svan som föddes i en hägg.
Den kläckte på ett ostronskal en snigel ur ett ägg.

(Sonya) Och snigeln blev en matglad kock, som dukar glada bord,
(Alla) men vill du höra mer så får du ringa Svenska Ord.

Sjung, dagarna går.
Sjung, vintern blir vår.


Egentligen är texten mer nonsenspoesi än man egentligen förknippar med Hasse & Tage, men nog blandade de satir och politik med slapstick och trams på ett mycket begåvat sätt.

Jag skulle gärna lägga upp låten här, men orkar inte just, om det nu alls går. Men lagligt skulle det ju inte vara i alla fall. Köp boken istället, gärna på en bokhandel! Bara den enda låten är värd hela pengen.

OK! Uppdatering! Här är ett lamt försök att posta låten som video:

3 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Jag har inte hört den där -- men har den där boken i min ägo jue. Skumt. Måste leta!

Anonym sa...

Nu finns den uppladdad i en low-low-low-fi version :-)

Sus sa...

Boken fick pappa redan förra julen =) De där två var ena riktiga genier. Liksom Zetterlund. Gröna Små Äpplen är min favvis. Som jag gärna sjunger själv vid olika framträdanden.
Tack för öltipsen! Ska gå igenom några i jul.